Arbo wetgeving EHBO

Ieder jaar wordt er in bedrijven regelmatig eerste hulp bij ongevallen (EHBO) verleend. Bij ongevallen is snelle en deskundige hulp noodzakelijk. In dit artikel leest u meer over de Arbo wetgeving inzake EHBO.

–> Welke EHBO-koffer heeft u nodig om te voldoen aan de Arbo-wet? –> Doe in 1 minuut onze EHBO-Keuzehulp!

Verplichtingen voor bedrijven m.b.t. EHBO

Als uitvloeisel van de algemene verplichting tot Arbo-zorg is in de Arbo-wet opgenomen dat bedrijven verplicht zijn om maatregelen te treffen op het gebied van bedrijfshulpverlening. Iedere werkgever wordt door de Arbo-wet verplicht adequate bedrijfshulpverlening te organiseren en daartoe één of meerdere BHVv-ers aan te wijzen.

Arbo wetgeving EHBO

Arbo wetgeving EHBO: in het kort

De Arbo wetgeving omtrent EHBO verplicht werkgevers te zorgen voor voldoende doelmatige hulpmiddelen bij Eerste Hulp. Het Oranje Kruis, als adviesorgaan op de EHBO-hulpvereniging, heeft dit nader uitgewerkt in enkele richtlijnen voor de inhoud en samenstelling van een goede, op de werksituatie toegesneden “Basis-Bedrijfsverbanddoos”.

De verbanddozen van het Oranje Kruis zijn samengesteld op basis van doeltreffendheid, veiligheid, kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Want hoewel er in ieder bedrijf één of meer opgeleide bedrijfshulpverlener(s) aanwezig moeten zijn (zie onder), moeten ook mensen die geen specifieke kennis van EHBO hebben de verbanddoos kunnen gebruiken. De verbanddoos is gebaseerd op een zogenaamde “werkunit”.

Onze BHV-koffer is goedgekeurd door het Oranje Kruis. Met deze koffer zullen de meeste bedrijven voldoen aan de Arbo wet. Doe voor de zekerheid onze EHBO-Keuzehulp om in uw situatie tot de juiste koffer te komen.

    Verbanddoos bedrijf

    BHV-koffer

    Gevulde koffer speciaal samengesteld voor de BHV’er. Deze BHV-koffer is goedgekeurd volgens de laatste richtlijnen van het Oranje Kruis (2016).

     48,95
    ex % btw
    Bekijk product
    In winkelwagen

Zichtbaar en binnen handbereik

De verbanddoos moet goed zichtbaar in een wandklem aan de muur bevestigd worden en binnen handbereik (binnen 30 seconden beschikbaar) zijn. De samenstelling van de verbanddoos is gebaseerd op een minimuminhoud, en is aan te vullen met andere producten, afgestemd op mogelijke risico’s binnen de organisatie. De bedrijfsverbanddoos moet voldoende ruimte bieden voor deze eventuele aanvullingen.

Volgens de Arbowetgeving inzake EHBO moeten de verbanddozen ook regelmatig worden gecontroleerd. Hoe vaak, hangt af van de risicofactoren van het betreffende bedrijf. Bij voorkeur wordt de verbanddoos ieder half jaar gecontroleerd, maar dit dient vaker te geschieden wanneer de risicofactoren in het bedrijf dat vereisen.

Bedrijfshulpverleners (BHV’ers)

Ook bij het bepalen van de manier van bedrijfshulpverlening en het aantal bhv’ers moet men rekening houden met de grootte van het bedrijf en de risico’s die er spelen. Ieder bedrijf (behalve bij zelfstandigen zonder personeel, vrijwilligersorganisaties en kleine ondernemingen met minder dan 40 uur verloonde arbeid per week) moet een risico-inventarisatie uitvoeren. Op basis van de taken die een BHV-er moet uitvoeren heeft het Oranje Kruis de verbanddozen samengesteld en daar keurmerken aan verbonden.

Bekijk ook meer vragen, zoals Regelgeving EHBO of Verplichting EHBO-koffers op werk.

Wat klanten over EHBO-koffer.nl zeggen:

Claudia De Koning

Eenvoudige maar heel duidelijke webshop. Snelle levering! EHBO koffer ziet er top uit! De andere producten waren netjes verpakt. EHBO-koffer.nl is zeker aan te raden!

Remy Paulus

Een goed product en zeer correcte service en een super snelle levering. Wat wil je nog meer? Wij zijn enthousiast over dit bedrijf.