Is een EHBO-koffer verplicht?

Bij veel bedrijven zal de vraag wel eens gesteld worden: is een EHBO-koffer verplicht?

Is een EHBO-koffer verplicht?

Het antwoord hierop is dat het inderdaad verplicht is. Een EHBO-koffer is een van de instrumenten die een BHV’er tot zijn beschikking moet hebben. Een BHV’er is iemand binnen een bedrijf die een cursus heeft gevolgd voor bedrijfshulpverlening. Deze verplichting is wettelijk vastgesteld in de Arbowet. De enige bedrijven die hiervan zijn uitgesloten zijn eenmanszaken.

Daarnaast is het ook verplicht om uw koffer regelmatig te controleren en aan te vullen, wij raden aan om minimaal 1 x per half jaar uw EHBO-voorziening te controleren.

Op de pagina ‘verplichte inhoud EHBO koffer‘ leest u alles over wat precies de verplichtingen voor de inhoud van EHBO-koffers zijn.

Vind de juiste EHBO-koffer voor uw branche!

>> Voor de meeste bedrijven raden we de EHBO-koffer A (25 personen of meer) en EHBO-koffer B (tot 25 personen) aan.

    EHBO-koffer A

    EHBO-koffer A

    Deze zeer uitgebreide EHBO-koffer A is de meest verkochte EHBO-koffer. Hij is geschikt voor de meeste bedrijven, scholen en verenigingen. Afmetingen: 44,5 x 32 x 15 cm

    62,51
    incl. 9% btw
    Bekijk product
    In winkelwagen

    EHBO-koffer B

    EHBO-koffer B

    De EHBO-koffer B bevat alle benodigde artikelen voor een kleine organisatie of vereniging. Tot 25 personen is dit een perfecte koffer. Afmetingen: 32 x 22 x 13 cm

    48,51
    incl. 9% btw
    Bekijk product
    In winkelwagen

Voor wie geldt de verplichting?

BHV, kort voor Bedrijfshulpverlening, is onderdeel van de Nederlandse Arbowet. Deze wet beschrijft alle regels waar een bedrijf aan moet voldoen. Bedrijfshulpverlening is hier een essentieel onderdeel van. Bedrijfshulpverlening houdt in dat een werkgever maatregelen moet treffen om de veiligheid van zijn werknemers te garanderen. Alleen als uw bedrijf een eenmanszaak is vervallen deze verplichtingen.

Maar neemt u bijvoorbeeld een stagiair in dienst, of heeft uw bedrijf bezoekers, dan treedt de regeling alsnog in werking en bent u verplicht om u aan de regels voor BHV te houden. Maar zelfs voor deze uitzonderingen is het hebben van een EHBO-koffer toch verplicht, aangezien u moet garanderen dat uw bedrijf de veiligheid van bezoekers en werknemers moet garanderen. Er kan altijd een ongeluk gebeuren waar Eerste Hulp bij Ongelukken nodig is, vandaar dat u altijd goed voorbereid moet zijn en een volledige EHBO-koffer moet hebben.

In onderstaand filmpje leggen wij u kort de regelgeving omtrent EHBO binnen uw bedrijf uit.

Wat houdt BHV in?

In de Richtlijnen voor de BHV staat dat een werkgever maatregelen moet treffen voor eerste hulp bij ongelukken, dat er brandbestrijding in een bedrijf aanwezig is en dat er een uitgewerkt evacuatieplan is in het geval van calamiteiten. Onderdeel hiervan is dat een (of meerdere) van de mensen binnen het bedrijf een opleiding moet volgen tot BHV-er. Onderdeel van deze opleiding is ook het behalen van een EHBO-diploma, een diploma dat een geldigheidsduur heeft van twee jaar. Tijdens cursussen kan u bijvoorbeeld meer leren over verbandmiddelen of  pleisters.

Een EHBO-koffer als ondersteuning van de BHV

Deze BHV-er moet eerste hulp kunnen bieden, en een EHBO-koffer is een essentieel instrument om de BHV-er bij zijn of haar taken te assisteren. Zodoende is een EHBO-koffer verplicht. Tot de taken van de BHV-er behoort ook dat deze ervoor moet zorgen dat de EHBO-koffer bijgevuld blijft.

Vorige vraag: Is een EHBO-koffer verplicht voor mijn bedrijf

Volgende vraag:  Hoe vaak controle EHBO-koffer?

Deze pagina is gecontroleerd door vrijwilligers van EHBO-vereniging Stede Broec.